فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

ترانسفورماتور یک ماشین الکتریکی ایستا(استاتیک)می باشد.به عبارتی دیگر مانند سایر ماشین های الکتریکی مثل موتور و ژنراتور حاوی قسمت گردنده و یادوار نیست.ترانسفورماتورها معولا از دو یا چند سیم پیچ تشکیل شده است که وسط یک مدار مغناطیسی مشترک به هم پیوند داده شده است.

هسته ی مغناطیس پیوند دهنده سیم پیچ ها از مواد فرومغناطیس تشکیل یافته تا پیوند مغناطیس قوی بین سیم پیچ های اولیه و ثانویه ایجاد شودوچگالی شار درهسته در حد بالایی باقی بماند.

البته ترانسفورماتورهای دیگری نیز وجود دارد که پیوند مغناطیس ضعیف تری دارند و درمدارهای اکترونیکی کاربرد زیادی دارد و به این گونه ترانسفورماتورها،ترانسفورماتورهای هسته هوایی می گوییم.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 11 / 12 / 1394برچسب:, | 2:56 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

امروزه ترانسفورماتورها در انواع تک فاز و سه فاز به کار می روند و نوع سه فاز آن ها کاربرد وسیعی دارند و یکی از وظیفه عمده آن ها در شبکه های برق تعقیر ولتاژ می باشد.

انرژی الکتریکی درنیروگاه ها به وسیله ژنراتورهای سه فاز تولید می شود وحداکثر ولتاژ در پایانه ها 30kvمی باشد.ترانسفورماتورهای متعددی بین نیروگاه ها وجود دارد.برخی از این ترانسفورماتور ها در سیستم های انتقال انرژی الکتریکی وبرخی دیگر درسیستم های توزیع نصب مورد بهره برداری قرار می گیرند.

ترانسفورماتورهایی که ولتاژ را افزایش می دهند ترانسفورماتورهای افزاینده و آن دسته که ولتاژ را کاهش می دهند به کاهنده معروف هستند.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 11 / 12 / 1394برچسب:, | 2:38 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

معمولا برخی از مصرف کنندگان به انرژی الکتریکی نیاز دارند مانند:لامپ ها و لوازم خانگی و برخی دیگر نیز مانند سیستم های نور در کارخانه جات ذوب آهن به انرژی مکانیکی نیاز خواهند داشت.

انرژی الکتریکی میتواند به انرژی مکانیکی و برعکس تبدیل شود.دستگاه هایی که این دو انرژی را به هم مبدل میسازد ماشین الکتریکی نام دارد.

فرآیند تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و برعکس تبدیل انرژی مکانیکی نام دارد.

اگر یک ماشین انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند موتور نام دارد و اگر این ماشین انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل کرد ژنراتور نامیده می شود.

درماشین های الکتریکی شامل موتور یا ژنراتور اگر سیستم الکتریکی از نوع ACباشد آن را جریان متناوب واگر سیستم از نوعDCباشد آن را جریان مستقیم می نامند.سیستم های الکتریکی و مکانیکی از نظر ماهیت با یکدیگر متفاوت می باشد.

در سیستم های الکتریکی کمیت هایی مانند ولتاژ و جریان خودنمایی می کنند اما در مکانیکی گشت آورد و سرعت از کمیت های اصلی به شمار می آید.

در تمام ماشین های الکتریکی فرآیند تبدیل انرژی از فرم مکانیکی به الکتریکی و برعکس از دو پدیده الکترومغناطیس سر چشمه میگیرد...

1_اگر یک هادی دریک میدان مغناطیسی حرکت کند در آن ولتاژ القا می شود.

2_اگر یک هادی حامل جریان دریک میدان مغناطیسی قرارگیرد به آن نیروی مکانیکی وارد می شود.


برچسب‌ها:

علمی میان رشته ای است که با اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند:فشار و دما و سطح مواد درمخازن و کنترل آن ها سروکار دارد.

این رشته زیر شاخه مهندسی کنترل می باشد که نسبت به خود رشته کنترل دارای جنبه های علمی بیشتری است و جذابیت بیشتری برای کار ایجاد می کند.این رشته به دلیل وجود سنسور های الکتریکی با رشته برق الکترونیک ارتباط بسیار نزدیکی دارد.

اما موضوع اصلی کنترل وابستگی شدیدی به حسگرها دارد.این گرایش به طور گسترده به طراحی و کنترل سیستم های صنعتی می پردازد.

سنسور ها وترانسمیترها ودستگاه های اندازه گیری و کنترل کننده های نوین نقش بسیار پراهمیتی دراین گرایش دارد.این گرایش در مقایسه با دیگر گرایش های مهندسی برق بیشتر علمی بوده و از بازار کار بهتری برخوردار است.

 

سنسور:سنسور ابزاری است که در همه ی دستگاه های اندازه گیری وجود دارد و وظیفه تبدیل یک کمیت فیزیکی به الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی ویا تبدیل کمیت فیزیکی به یک سیگنال هیدرولیکی و پنوماتیکی در تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی را دارد.

سنسورها البته کاربردهایی نظیر:آشکار سازی وجود و یا عدم .جود را نیز دارد.نظیر سنسور (نوری) سنسورهای دما نظیر(انواع ترموکوپل)و(pt100).


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 / 12 / 1394برچسب:, | 9:47 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

تقریبا تمام منابع تغذیه همچون شارژرها،اینورترهاوUPSها از ساختارهای الکترونیک قدرت استفاده می کنند.برای مثال شارژر موبایل و لب تاب،منابع تغذیه کامپیوتر و مانیتور وسیستم های قدرت ماشین های لباسشویی براین اساس طراحی وساخته می شوند.در صنعت رایج ترین استفاده از الکترونیک قدرت درمحرکه های باسرعت متغیر موتور القایی است.در سطوح توان بالاتر،الکترونیک قدرت در کاربرد های مانند:انرژی های نو وبهینه سازی سیستم قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.تریستورها،ترایاک ها ودیاک ها از جمله قطعات پر کاربرد در این شاخه الکترونیک می باشد.

 

تقسیم بندی

بسته به ورودی وخروجی مبدل های الکترونیک قدرت،می توان آنها را به چهار دسته تقسیم کرد:

1.مبدل هایACبهDC یا یکسوسازها2.مبدل هایDC بهDCیا چاپرها

3.مبدل هایACبهAC(سیکلو کانورترها_مبدل های ماتریسی)

4.تبدیل وضعیت درموتورهای چند متغییره مانند شفت سلف

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 19 / 10 / 1393برچسب:, | 5:44 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

شکل ظاهری و اطلاعات عمومی:در دستگاه های مدرن الکترونیکی از قطعات جدا از هم (Discrete)استفاده نمی شود و جای آنها را مدارهای مجتمع یاICگرفته است.کاربردICبه جای ترانزیستور باعث کوچک شدن حجم دستگاه،آسان شدن تعمیرات،کم شدن انرژی مصرفی دستگاه و ارزان شدن قیمت آن می شود.

در یک ICمجموعه ای از ترانزیستورها دریک تراشه (Chip)قرار می گیرد ودر مجموعه بلوک های آی سی راکه با هم درارتباط هستند تشکیل می دهد.

 

اصلاعات عمومی این آی سی:این آی سی برای گیرنده رادیویی مورد استفاده در دستگاه های ضبط صوت ساخته شده است.

تعداد قطعات جانبی این آی سی کم است.

ولتاژ تغذیه این آی سی 3v+و جریان مصرفی آن بسیار کم و برای موج AMدر حدود3/4MAو برای موجFMدر حدود5/3MAاست.

کنترول ولوم (حجم صدا)به صورت الکترونیکی اجرا می شود.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 11 / 10 / 1393برچسب:مشخصات فنی آی سی گیرندهAM/FM, | 8:0 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

در سیستم استریوفونیک،صدا به وسیله دو میکروفون دریافت و توسط دو بلندگو پخش می شود.بنابراین این سیستم دو کانال صوتی لازم دارد،این دو کانال با توجه به محل میکروفون ها،از دید شنونده ای که روبروی محل تولید صدا قرار می گیرد،کانال چپ(L)وکانال راست(R)نامیده می شود.

در پخش استریو،به منظور سازگاری با گیرنده های FMمونو معمولا،سیگنال هایLوRبه طور مستقیم ارسال نمی شود بلکه مجموع سیگنال هایR+Lو تفاضل سیگنال های L-Rرا می فرستند تا سازگاری بین سیستم ها مهیا شود.

در این شرایط گیرنده های FMمونو می توانند بدون تغییر،صدا را دریافت کند.بنابراین علت ارسال سیگنال هایL+RوL-Rبه جای سیگنال هایLوR،هماهنگی و سازگاری بین سیستم های مونو و استریو است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 8 / 10 / 1393برچسب:FMاستریو, | 5:59 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

GPSها در زمین،دریا و هوا کاربردهای متنوعی دارند.استفاده های زمینی GPS بسیار گسترده است.

هرکسی که می خواهد بداند در کجا قرار دارد،راهش به چه سمتی است ویا با چه سرعتی در حرکت است می تواند از یک GPS استفاده کند.در خودروها نیز وجود جی پی اس به امری عادی بدل خواهد شد.سیستم هایی در حال تهیه است تا در کنار هر جاده ای با فشار دادن یک کلید،موقعیت به یک مرکز اورژانس انتقال یابد.این سیستم ها بهترین مسیر را برای رسیدن به یک هدف خاص به راننده پیشنهاد می کنند.

هرچه نقشه های منطقه ای که در حافظه گیرنده ذخیره می شود دقیق تر باشد سرویس هایی هم که از GPS می توان دریافت کرد با ارتقای بیشتری خواهد بود.

از دیگر کارهای GPS عبارت اند از:(پیش بینی زلزله،کنترل امور مربوط به حمل و نقل و ترافیک،پیش بینی وضع هوا،مین یابی و...)می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 2 / 10 / 1393برچسب:خطوط انتقال و انواع آن+خط انتقال دوسیمه,تاریخچه تلفن همراه,کاربرد های جی پی اس,تاریخچه جی پی اس,, | 8:56 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

تاریخچه تلفن همراه به نوعی دستگاه رادیو_تلفن ارتباط پیدا می کند.نوعی دستگاه رادیو تلفن طراحی شده که امکان دسترسی به شبکه تلفن(PSTN)را از طریق دستگاه های رادیویی برقرار می کند.

این دستگاه ها بر روی اتومبیل نصب می شوند.در اصل دستگاه های مزبور مانند تلفن های بی سیم کار می کردند و بخش قابل حمل در درون اتومبیل قرار داشت و می توانست تعداد زیادی از بخش های ثابت را در اطراف خود پوشش دهد.ارتباط هر یک از کاربران از طریق فرکانس یا کانال متفاوتی صورت می گرفت.

مرکز تلفن بی سیم در وسط محدوده رادیویی قرار داشت.عواملی تکنولوژی رادیو تلفن را محدود می کرد.

یکی این که تعداد کانال های رادیویی(محدوده فرکانسی)مورد نیاز برای این کار بسیار زیاد بود یعنی باند استاندارد آن یابدبیش از 2000 کانال را پوشش می داد هر چند این تعداد کانال به نظر زیاد می آید،اما برای افراد زیادی که تقاضای چنین خدماتی را داشتند،کافی نبود.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 / 10 / 1393برچسب:فیبر نوری،خطوط انتقال وانواع آن+خط انتقال دوسیمه،تاریخچه جی پی اس،تاریخچه تلفن همراه, | 3:58 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |

اولین ماهوارهGPSدرسال1978به سفارش وزارت دفاغ آمریکا ساخته شد.این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه  شد ولی از سال1980 استفاده عمومی از آن آزاد شد.

در سال 1994 شبکه ای شامل 24 ماهواره تشکیل گردید که امروزه تعداد آنها به عدد 28رسیده است.روس ها نیز سیستمی مشابه GPSبه نامGlonassدارند که از نظر کارایی و توان عملیاتی به پای GPS نمی رسد.

اتحادیه اروپا نیز در حال ساخت یک سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای به نام(گالیله)است که طبق پیش بینی ها تا سال2015آماده بهره برداری و استفاده عموم خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 / 10 / 1393برچسب:فیبر نوری،خطوط انتقال وانواع آن+خط انتقال دوسیمه،تاریخچه جی پی اس, | 2:34 بعد از ظهر | نویسنده : addmin mahyar |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ماهی بلند